Opony rolnicze pełnią kilka istotnych funkcji, którym zwykle nie poświęca się zbyt wiele uwagi, jednak dzięki lepszej optymalizacji niektórych ustawień można znacznie zwiększyć osiągi ciągnika i podnieść wydajność pracy.
Opona jest głównym elementem przenoszącym moc silnika na podłoże, dlatego też będzie Twoim najlepszym sprzymierzeńcem w zakresie podnoszenia zdolności trakcyjnych maszyny.
Regulacja mechaniczna, wysokość klocków, zużycie i ciśnienie w oponie to elementy, które wpływają na codzienną pracę i zagęszczanie gleby, co może podnosić rentowność. Dzięki opanowaniu kilku technik bezpośrednio związanych z oponami rolniczymi można zoptymalizować wydajność bez większego wysiłku.
Poniższe wskazówki pomogą Ci spowolnić zużycie opon, chronić glebę i zmniejszyć zużycie paliwa. Pomogą Ci również obliczyć nośność opon rolniczych i ewentualnie dobrać opony tak, aby zwiększyć przyczepność, ograniczyć poślizg, a tym samym zwiększyć wydajność pracy.
Aby uniknąć przedwczesnego zużycia opon rolniczych i jak najdłużej cieszyć się ich osiągami, należy wziąć pod uwagę kilka technik mechanicznych. Oprócz wyregulowania ciśnienia w oponach należy również zwrócić uwagę na ich synchronizację oraz skorygować ewentualne nieprawidłowe ustawienie.
Jeżeli przednie opony ciągnika zużywają się szybciej niż tylne, może to być spowodowane nieprawidłową synchronizacją kół. Innymi słowy, opony przednie nie są prawidłowo zsynchronizowane z oponami tylnymi. Zasadniczo należy synchronizować koła w zakresie od 0 do 3%, aby maszyna mogła w pełni wykorzystać swoją moc.
Jeśli powyższe wartości procentowe nie są przestrzegane, mogą wystąpić dwie sytuacje:
Aby uniknąć tych naprężeń mechanicznych, należy obliczyć synchronizację kół, korzystając z następującego wzoru:
Wśród głównych przyczyn zużycia opon rolniczych najczęstsze są wady rozstawu:
Aby zapobiec zbyt szybkiemu zużyciu, w każdym wypadku zaleca się regularne sprawdzanie rozstawu opon rolniczych. Przy odrobinie cierpliwości i odpowiednim sprzęcie pomiarowym można to zrobić samodzielnie i zaoszczędzić sporo pieniędzy.
Stosowanie nieodpowiednich opon sprzyja zagęszczaniu gleby, co nieuchronnie prowadzi do spadku wydajności o 20%-50% w ciągu kilku lat.
Żeby zoptymalizować plony, można skorzystać z kilku rozwiązań, takich jak dostosowanie technik uprawy. Można również dobrać opony do rodzaju gleby, aby uniknąć dalszego jej ubijania. Aby to zrobić, należy określić rodzaj zagęszczenia:
W każdym razie najprostszym sposobem uniknięcia zagęszczenia gleby jest stosowanie opon niskociśnieniowych. Są one zaprojektowane tak, aby chronić glebę przez cały czas, dzięki czemu nie trzeba przechodzić przez proces jej spulchniania. Ponadto, opony niskociśnieniowe z technologią VF mogą przenosić większe obciążenia (+40% w porównaniu z oponami standardowymi) bez zagęszczania gleby.
Dzięki szerszemu śladowi i wyższemu indeksowi nośności opony rolnicze VF zapewniają optymalną wydajność i oszczędność paliwa.
Cena paliwa do ciągników i innych maszyn rolniczych stale rośnie, co ma znaczący wpływ na koszty operacyjne. Dlatego ważne jest, aby stosować odpowiednie techniki w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez maszynę. Istnieją cztery kluczowe elementy: opony, rodzaj pracy, prędkość i obciążenie.
Nieprawidłowe ustawienie ciśnienia w oponach rolniczych spowoduje zwiększenie zużycia paliwa. Dlatego należy dostosować ich ciśnienie do rodzaju pracy:
Orka, transport, gospodarka hodowlana... każdy rodzaj użytkowania maszyny wymaga specyficznego ogumienia. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, należy przede wszystkim wyposażyć maszynę w opony dostosowane do jej głównych zadań. Na przykład, do regularnej pracy w polu lepiej jest używać opon niskociśnieniowych, które są szersze niż zwykłe opony.
Chociaż opony niskociśnieniowe są często drogie, koszt ten zostanie zrekompensowany przez długoterminowe oszczędności paliwa, ochronę gleby, skrócenie czasu pracy, mniejsze zmęczenie kierowców i zwiększenie produkcji.
W przypadku ciężkich prac, takich jak podorywka ścierniska lub orka, nie jest konieczne wykonywanie prac na głębokości. Testy wykazały, że zmniejszając głębokość roboczą o około 8 cm, można zaoszczędzić średnio 25% paliwa. Można to zrobić na kilka sposobów:
Nieustanna gonitwa za czasem tylko zwiększy zużycie paliwa, zwłaszcza jeśli codziennie pokonujesz wiele kilometrów. Kilkadziesiąt minut, które zaoszczędzisz w ciągu roku na przejazdach, jest nic nie warte w porównaniu z paliwem, które zaoszczędzisz, zmniejszając prędkość średnio o 10 km/h.
Obliczanie rozkładu masy jest niezbędne podczas pracy w terenie. W rzeczywistości wielkość potrzebnej mocy trakcyjnej ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Jeżeli obliczenia są błędne, maszyna będzie niewyważona i nie będzie w stanie wykorzystać swojej pełnej mocy.
W każdym razie lepiej jest zwiększyć obciążenie osi poprzez bardziej równomierne rozłożenie ciężaru, aby zoptymalizować przyczepność do podłoża i uniknąć poślizgu, co logicznie rzecz biorąc, zmniejszy zużycie paliwa.
Przeciążona przyczepa może dać nieprzewidziane konsekwencje: deformacje i/lub ryzyko pęknięć wewnętrznych opon rolniczych, zagęszczenie gleby, stopniową utratę plonów itp.
Aby zapewnić wydajność pracy, należy zrównoważyć rozkład masy na opony ciągnika i przyczepy. Rozkład ten przesądzi o:
Równoważenie rozkładu masy to rozłożenie ciężaru zgodnie z charakterystyką opon rolniczych. Jeżeli opony mają taką samą średnicę, będą przenosić takie samo obciążenie. Istnieją jednak pewne szczególne przypadki:
Wśród różnych technik optymalizacji plonów kluczową rolę odgrywa poprawa trakcji, a najbardziej interesującym rozwiązaniem jest łączenie opon rolniczych. Jest to szczególnie ważne, gdy używasz ciężkiego ciągnika o dużej mocy z ciężkimi, szerokimi narzędziami. Zasadniczo koła podwójne zmniejszają nacisk zaczepu na podłoże i pomagają poprawić trakcję, zapobiegają nadmiernemu ubiciu gleby i zwiększają ogólną wydajność pracy.
Użytkownik ma do dyspozycji cztery różne konfiguracje łączenia opon, różniące się przede wszystkim rozmiarem i rozstawem łączonych opon.
Ta konfiguracja opon z podwójnymi rowkami jest bardzo popularna, ponieważ umożliwia ochronę gleby bez wpływu na uprawy w rzędach, takie jak warzywa, buraki, kukurydza itp.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: