Przestrzegając instrukcji umieszczonych na oponach, takich jak indeks nośności lub prędkości, możesz znacznie wydłużyć żywotność Twoich opon rolniczych, to całkiem proste, nieprawdaż?
Możesz też przedłużyć żywotność opon, odpowiednio je konserwując i dbając o ich odpowiednie przechowywanie wtedy, gdy nie są używane.
Podstawową rzeczą jest zapoznanie się z oznaczeniami na ścianach bocznych opon. W ten sposób unikniesz używania ogumienia do prac nieprzewidzianych przez producenta i konieczności zbyt częstego inwestowania w nowy komplet opon. Podpowiadamy Ci, co wystarczy zrobić, aby bez wysiłku zaoszczędzić pieniądze.
1. czytaj oznaczenia na oponach, aby zoptymalizować ich żywotność
Tak, jak w przypadku opon samochodowych, na ścianach bocznych opon rolniczych znajdują się ważne informacje, w tym ich charakterystyka i homologacja. Informacje te mają na celu pomóc w optymalizacji wykorzystania opon rolniczych, tak aby można było z nimi pracować w jak najlepszych warunkach, bez konieczności wymiany ogumienia z powodu przedwczesnego zużycia.
Nieprzestrzeganie najważniejszych specyfikacji, takich jak indeks nośności i prędkości, może mieć realne skutki dla portfela użytkownika. Jeśli chcesz przedłużyć żywotność opon rolniczych, powinieneś wiedzieć, jak odczytywać oznaczenia producenta.
Dane techniczne widoczne
na oponach ciągnikowych
1. Podstawowe informacje: marka, kategoria opony, poziom elastyczności
Oznaczenie na boku opony rolniczej zawiera wiele cennych wskazówek, w tym podstawowe informacje:
- Kategoria opony: to rodzaj opony rolniczej, przedstawiony w formie kategorii (opona standardowa, szeroka, wąska itd.).
- Poziom elastyczności: najnowsze opony są oznaczone literami IF (Improve Flexion - wysokie ugięcie) i VF (Very improve Flexion - bardzo wysokie ugięcie).
Litery IF i VF informują też o nośności opony rolniczej. Technologia IF wskazuje, że opona może przenieść ponad 20% więcej ciężaru, natomiast nośność opony oznaczonej symbolem VF jest o 40% większa niż w standardowej oponie.
2. Wymiary opony rolniczej
Wymiary opony rolniczej zależą od wielu czynników. W zależności od marki i modelu mogą być wyrażone w milimetrach lub w calach.
Przykład wymiarów wyrażonych w milimetrach: 480/70 R 30
- 480: oznacza szerokość lub przekrój opony w milimetrach, tj. 480 mm.
- 70: odpowiada serii opony, która jest stosunkiem między szerokością przekroju a wysokością boku opony.
- R: oznacza rodzaj wewnętrznej struktury opony (radialna). Konstrukcja radialna jest idealna do orki, przygotowania gleby pod siew i do prac transportowych.
- 30: to średnica wewnętrzna opony, tj. rozmiar obręczy. Jest on wyrażony w calach (1 cal = 25,4 mm).
Warto wiedzieć: Jeżeli na boku opony rolniczej zamiast litery R znajduje się litera D lub znak „-”, oznacza to, że opona ma strukturę diagonalną.
Przykład wymiarów wyrażonych w calach: 16.9 R 30
- 16.9: odnosi się do szerokości lub przekroju opony, w milimetrach będzie to 480 mm.
- R: oznacza konstrukcję radialną.
- 30: odnosi się do rozmiaru obręczy.
Warto wiedzieć: jeśli wymiary opony podane są wyłącznie w calach, oznacza to, że jest to opona starsza lub pochodząca spoza Europy.
3. Znormalizowany indeks nośności
Standardowy indeks nośności, często podawany obok wymiarów, jak sama nazwa wskazuje, określa maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona rolnicza przy standardowym ciśnieniu 1,6 bara. Indeks ten zazwyczaj waha się między 100 a 200, oto kilka przykładów:
Tabela znormalizowanego indeksu nośności
INDEKS NOŚNOŚCI | OBCIĄŻENIE MAKSYMALNE | INDEKS NOŚNOŚCI | OBCIĄŻENIE MAKSYMALNE | |
100 | 800 kg | 172 | 6 300 kg | |
110 | 1 060 kg | 187 | 9 750 kg | |
130 | 1 900 kg | 189 | 10 300 kg | |
150 | 3 350 kg |
Przestrzegając indeksu nośności (IC) określonego przez producenta, można zoptymalizować okres eksploatacji opon rolniczych i uniknąć ich częstej wymiany. Jeśli maksymalna nośność nie jest przestrzegana, ogumienie będzie miało tendencję do przegrzewania się na drodze i nadmiernego odkształcania w terenie, co doprowadzi do jego osłabienia i przedwczesnego zużycia. W najgorszym przypadku może to być przyczyną wypadków o różnym stopniu ciężkości, dlatego najlepiej jest nie przekraczać maksymalnego zalecanego obciążenia opon.
Gdy trzeba pracować z ciężkimi narzędziami, najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zamontowanie opon rolniczych w technologii VF, które są w stanie przenosić większy ciężar. Mają one wzmocniony karkas, który umożliwia pracę w polu przy minimalnym ciśnieniu 0,8 bara. Ponadto, dodatkową zaletą opon VF jest możliwość zwiększenia zdolności trakcyjnych ciągnika i ograniczenia zużycia paliwa.
4. Indeks prędkości
Indeks prędkości to wskazanie maksymalnej prędkości roboczej, której nie należy przekraczać, aby uniknąć nadmiernego przegrzania gumy lub ewentualnego wypadku. Wskaźnik prędkości, umieszczony zawsze obok indeksu nośności, informuje o możliwościach opony rolniczej. Jest to prędkość, której należy bezwzględnie przestrzegać w przypadku pracy pod obciążeniem.
W odróżnieniu od indeksu prędkości zwykłej opony, indeks prędkości opony rolniczej wynosi od A2 do J, jak w poniższych przykładach:
Tabela indeksu prędkości
INDEKS PRĘDKOŚCI | PRĘDKOŚĆ (km/h) | INDEKS PRĘDKOŚCI | PRĘDKOŚĆ (km/h) | |
A1 | 5 km/h | B | 50 km/h | |
A2 | 10 km/h | C | 60 km/h | |
A3 | 15 km/h | D | 65 km/h | |
A4 | 20 km/h | E | 70 km/h | |
A5 | 25 km/h | F | 80 km/h | |
A6 | 30 km/h | G | 90 km/h | |
A7 | 35 km/h | J | 100 km/h | |
A8 | 40 km/h |
Czy to na drodze, czy w polu jazda z prędkością przekraczającą ten indeks spowoduje przeciążenie opony w stosunku do jej nośności i jej przedwczesne zużycie.
5. Data produkcji opony rolniczej
Informacja często lekceważona, choć bardzo przydatna przy zakupie używanych opon rolniczych. Data produkcji opony składa się z czterech liczb:
- Pierwsze dwie liczby: odpowiadają tygodniowi produkcji w danym roku, od 1 do 52.
- Dwie ostatnie liczby: oznaczają rok produkcji, począwszy od 2000.
Przykład:
3013 = opona rolnicza została wyprodukowana w trzydziestym tygodniu roku 2013.
Znając datę produkcji opony, łatwiej jest oszacować jej żywotność...
2. Dobrze utrzymana opona rolnicza wystarcza na dłużej
Opony rolnicze są zaprojektowane tak, aby służyły przez długi czas, ale istnieje wiele czynników, które mogą powodować ich przedwczesne zużycie, np. powtarzające się nieprawidłowe ustawienia ciśnienia lub duże obciążenia. Regularne kontrole opon są podstawą, zwłaszcza przed corocznymi żniwami. Czynność ta zajmie Ci około dziesięciu minut, a zapewni bezpieczeństwo i przedłuży żywotność opon.
Możesz sprawdzić stan opon w dwóch krokach:
KROK 1: Kontrola opon w bezruchu
Podczas pierwszego etapu kontroli możesz:
- Sprawdzić wzrokowo, czy na ścianach bocznych opony, obręczy, bieżniku i stopce nie ma ciał obcych, nieprawidłowości lub śladów uderzeń.
- Upewnić się, że na mocowaniach kół nie ma luźnych nakrętek ani śladów korozji.
- Sprawdzić, czy wszystkie nakrętki zaworów są założone, co ogranicza ryzyko wycieku.
- Sprawdzić stan klocków bieżnika pod kątem nierównomiernego zużycia.
- Dostosować ciśnienie w oponach do zaleceń producenta oraz do rodzaju pracy, jaką chcesz wykonać.
KROK 2: Kontrola opon podczas jazdy
Drugi etap kontroli należy przeprowadzić podczas jazdy po drodze lub w polu. Sprawdź, czy występują następujące niedogodności:
- Nietypowe wibracje podczas jazdy: mogą być spowodowane usterką mechaniczną, złym montażem lub nieodpowiednią regulacją ciśnienia w oponie.
- Nietypowe podskakiwanie lub kołysanie: jest to często związane ze złym przeniesieniem ciężaru lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach.
- Nietypowe zachowania układu kierowniczego: mogą być spowodowane nieprawidłowym ustawieniem ciśnienia w oponach. Uważaj, ponieważ zbyt niskie ciśnienie może spowodować uślizg kół.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub pytań skontaktuj się z Twoim dystrybutorem opon w celu uzyskania pomocy.
3. Pięć wskazówek dotyczących przechowywania opon rolniczych
Dobrze pomyślane przechowywanie opon rolniczych w okresie zimowym pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przy wyjeździe ciągnika na kolejny sezon rolniczy.
5 porad na temat przechowywania opon, które pozwolą Ci przedłużyć ich żywotność
- Oczyść opony przed ich przechowywaniem:
usuń żwir i ziemię z obręczy, a następnie umieść opony w pozycji pionowej, aby nie osłabiać karkasu. - Przechowuj opony w zamkniętych pomieszczeniach:
wybierz miejsce z dala od źródeł ciepła i wilgoci, aby uniknąć powstania pęknięć. Jeśli nie możesz przenieść opony w odpowiednie miejsce, użyj nieprzezroczystej, wodoodpornej plandeki do przykrycia. - Przechowuj opony z dala od miejsc składowania środków chemicznych i źródeł ozonu:
Guma na oponach łatwo wchłania węglowodory i rozpuszczalniki, które szybko ją niszczą. - Izoluj opony od podłoża:
Jeżeli nie masz do dyspozycji palety lub platformy, to przynajmniej połóż pod opony plandekę. - Regularnie zmieniaj położenie opon:
jeżeli opona pozostaje w tej samej pozycji przez dłuższy czas, jej osnowa ulega deformacji. Wystarczy co miesiąc obracać opony o ćwierć obrotu.
- Jeżeli opony rolnicze są bez felg: przechowuj je z dala od wszelkich maszyn elektrycznych, spawarek, silników itp.
- Jeżeli opony rolnicze są na felgach: przechowuj je na płasko lub w pozycji pionowej ze zwykłym ciśnieniem.
- Jeżeli opony rolnicze są na pojeździe: wybierz miejsce z płaską, nieścieralną powierzchnią lub użyj klinów do ustawienia maszyny rolniczej.
4. Czy zwiększenie rozmiaru opon ciągnikowych ma znaczenie?
Fabryczne wyposażenie maszyny rolniczej, które zazwyczaj jest najbardziej ekonomiczne dla producenta ciągnika, niekoniecznie jest najbardziej odpowiednie dla Twojej gleby i Twojego zastosowania.
W zależności od Twoich potrzeb, możesz zwiększyć nośność opon nawet o 35% do 40%, by tym samym poprawić wydajność pracy.
Zwiększenie średnicy kół pozwala zoptymalizować osiągi zaczepu, należy jednak uważać, aby zawsze przestrzegać pierwotnej synchronizacji. Oblicza się ją na podstawie przełożenia osi podanego przez producenta. Zalety tej techniki są liczne:
- Powierzchnia styku opony z podłożem będzie większa, a zatem gleba będzie mniej ubita.
- Zmniejszy się poślizg, a tym samym zużycie paliwa.
- Zwiększy się objętość powietrza i masa, dzięki czemu opona może przenosić dodatkowe obciążenia.
Zaleca się maksymalne zwiększenie średnicy tylnych kół ciągnika podczas pracy z ciężkimi narzędziami na trudnym lub sypkim podłożu, niezależnie od warunków pogodowych. Wybierając ogumienie, postaw na minimalną średnicę obręczy, zapewni Ci to zwiększenie objętości powietrza.
Wybierając szerokość kół, należy kierować się rodzajem wykonywanej pracy:
- Do orki: zwiększenie szerokości opon zwiększy ich kontakt z glebą i zoptymalizuje siłę trakcyjną ciągnika.
- Do oprysków: zmniejszenie szerokości kół pozwoli na przejazd przez międzyrzędzia upraw.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *